Ahad, 19 Jun 2011

AYAH... KENANGAN LUCU DITINGGAL SEORANG

Ada suatu ketika , aku dan mak (arwah) pi Kuala Lumpur melawat kakak iparku bersalin anak nya yang ke-2. Ayah tak dapat ikut, kerana ada urusan yang belum selesai di kampung.
Sebelum berangkat, ayah cakap " Hampa jangan dok risau kat ayah... Ayah besa (biasa) dok masak aih... hampa pi lah berapa hari pun"... time tu aku lak cuti sekolah... cadang nak dok seminggu... setelah dua hari di Kuala Lumpur.. ayah call dari kampung... sambil dok gelak dalam telefon... "Awat ayah?... gelak sakan" kata aku. "Dik, ayah buat gulai ayam hari ni... sedap... ha..ha..ha..." Hah... sudah, aku dah mula naik risau awat makan gulai ayam seronok sampai cenggitu.... kemudian ayah sambung. " Ayah cari pisau potong ayam tak jumpa... ayah lapah ngan tangan ayam tu.. pastu ayah basuh bersih2, selawat apa... ha..ha..ha... ". "Habih tu... " Aku tak sabaq dah nak tau cerita ni... " Pastu ayah pun masak gulai ayam, lemak sedap... pekat elok... masuk dua pinggan gak ayah makan hari ni... tiba ayah tengah dok ratah ayam tu... terpercik keluar tuuuuut..  (makanan ayam yang telah di hadam).. rupanya ayah termasak pedal ayam sekali ngan benda dalam dia...ha...ha... Pastu ngan aku-aku gelak, memecah kesunyian rumah abangku... lama pastu baru boleh cerita kat ahli keluarga yang lain.
Lepas habih bergelak ketawa ngan family yang lain... tetiba mak ajak balik awai sikit... kesian kat ayah katanya.... so kami pun balik kampung.. sambung lak gelak ngan ayah kat kampung... Aku lak memang suka gelak... tiap kali nampak ayam jer ingat peristiwa lucu... kenangan ayah ditinggal seorang... kesian lak gelak banyak tapi ayah aku pun macam aku suka gelak dan suka buat lawak.....
Kesimpulannya, bila kita meningkat usia... Allah tarik balik apa yang diberi sikit-demi sedikit, penglihatan, pendengaran, ingatan dan macam2 lagi. Di masa ni kita memerlukan orang lain untuk melengkapi hidup kita. Yang memiliki anak dan isteri yang sentiasa di sisi melalui penghujung hidup adalah satu rahmat dari Allah. Bagi yang terpaksa bersendiri, terpaksa menghadapi kekurangan diri berseorangan. Sedih bila di fikirkan. Semuanya kita hanya mampu berserah....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan